SHIRINNA

پزشکی سلامتی

SHIRINNA

پزشکی سلامتی

خواص و مضرات بادام هندی

 بادام هندی درختی گرمسیری و همیشه سبز است که دانه بادام هندی و سیب بادام هندی را تولید می کند. این درخت می تواند تا 14 متر رشد پیدا کند. این آجیل به شکل لوبیا یا بهتر است بگویم کلیوی شکل می باشد که در پایین یا زیر میوه ی درختی که بلارد نام دارد، یافت می شود. با این که بادام هندی متعلق به جنوب شرقی برزیل است اما در بین مردم تمام جهان محبوب است.

 
Anacardium Occidentale نامی علمی بادام هندی است.
 
 
مواد مغذی بادام هندی
مس
کلسیم
منیزیم
آهن
فسفر
پتاسیم
روی
سدیم
ویتامین C
ویتامین B1
ویتامین B2
ویتامین B3
ویتامین B6
ویتامین E
ویتامین K
طبع بادام هندی طبق طب سنتی گرم و خشک است
 
خواص درمانی بادام هندی
1-مردان
بادام هندی تاثیر زیادی بر کیفیت اسپرم گذاشته و باروری مردان را زیاد می کند. همچنین بهترین روشهای افزایش کیفیت اسپرم مردان را در اینجا نیز توضیح داده ایم!
 
2-لاغری
بادام هندی برخلاف چربی زیاد کلسترول بد ندارد بادام هندی به سم زدایی سیستم گوارش و افزایش چربی سوزی و سوخت و ساز بدن کمک می کند. 
 
3-درمان کبدچرب
بادام هندی با سم زدایی از بدن به درمان کبد چرب کمک زیادی میکند. 
4-دیابت
بادام هندی مقادیر کمی قند و کلسترول دارد و یکی از بهترین آجیل ها برای افراد دیابتی می باشد. بادام هندی باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم می شود. عصاره هیدرو اتانولی موجود در این آجیل برای جلوگیری از افزایش قند خون و کاهش مقاومت به انسولین موثر است.

خواص گشنیز برای سلامتی

 گشنیز یکی از گیاهان باارزش است که سرشار از خواص درمانی است و حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مفید برای سلامتی بدن است. این گیاه به عنوان یک چاشنی قوی در غذاها استفاده میشود. در این مقاله به بررسی خواص گشنیز میپردازیم.

 
گیاه شناسی گشنیز
گشنیز گیاهی است علفی و یک ساله، به رنگ سبز که ارتفاع آن تا 80 سانتی متر نیز می رسد. برگ های آن به دو شکل ظاهر می شوند. آنهایی که در قاعده ساقه وجود دارند به شکل دندانه دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی می شود.
قسمت مورد استفاده گیاه، ساقه، برگ و میوه آن است. میوه گشنیز گرد و به رنگ زرد است.
گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است و در بیشتر نقاط ایران نیز می روید.
ارزش تغذیه ای گشنیز
فسفر
کلسیم
منیزیم
پتاسیم
سدیم
ویتامینهایی مانند A,B,C و K
طبیعت گشنیز سرد و خشک است و در طب سنتی تسکین دهنده التهاب معده، مقوی معده، تخم گشنیز بند آورنده اسهال و کشنده کرم معده و گاهی درمان سرگیجه موثر تشخیص داده شده است.
 
خواص گشنیز
1-درمان مشکلات پوستی
گشنیز حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که می تواند بثورات خفیف مانند درماتیت را درمان کند.
همچنین این آنتی اکسیدان ها از آسیب های سلولی جلوگیری میکند و روند پیری پوست را به تاخیر می اندازد.
آب گشنیز به درمان آکنه و لک های پوستی کمک زیادی میکند.
همچنین آنتی اکسیدان های موجود در گشنیز همانند یک ضدآفتاب طبیعی عمل میکند.
2-پیشگیری از بیماری سالمونلا
سالمونلا یکی از بیماری های ناشی از موادغذایی است. گشنیز حاوی یک ماده ای است که در واقع دو برابر یک آنتی بیوتیک قدرتمندتر از درمان پیشرو در بیماری مبتنی بر سالمونلا است.

عفونت خون چیست؟

 عفونت خون (Sepsis) توسط سیستم دفاعی بدن ایجاد میشود و برای مبارزه با عفونت است. به عفونت خون سپتیسمی یا گندخونی هم گفته میشود.در ادامه به بررسی جامع این بیماری و شیوه های درمان آن میپردازیم.

 
عفونت خون چیست؟
در هنگام ابتلا به عفونت خون، سیستم ایمنی بدن شما که از شما در برابر میکروب محافظت می کند، مواد شیمیایی زیادی را در خون آزاد می کند. این باعث التهاب گسترده می شود که می تواند منجر به آسیب به اعضای بدن شود و سلامت ریه، کلیه و کبد را از به خطر بیندازد. از سوی دیگر لخته ها باعث کاهش جریان خون در اندام ها و اندام های داخلی بدن می شوند مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز بدن را دریافت نمی کنند وموجب از بین رفتن بافت بدن میشود.
 
در صورتی که عفونت خون پیشرفت کند فرد به شوک سپتیک دچار میشود در این حالت پزشکی ، فشار خون به طرز چشمگیری کاهش می یابد و منجر به مرگ میشود.
 
شوک عفونی یا شوک سپتیک که براثر عفونت بیش از حد خون اتفاق می افتد. منجر به کاهش خطرناک فشار خون و بی‌نظمی در متابولیسم سلول‌ها میشود و عفونت به ارگانهای بدن نفوذ و موجب از کار افتادگی آن ها میشود. شوک عفونی می‌تواند باعث از کارافتادن اعضای متعدد و در نهایت مرگ شود.
 
معمولا شوک عفونی در افراد کهنسال وکودکان بیشتر اتفاق می افتد که ناشی از سیستم ایمنی ضعیف در این افراد است. بیمارانی که با شوک عفونی مواجه می‌شوند معمولاً در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

 استفاده از مولتی ویتامین های جوشان طرفداران زیادی دارد. مولتی ویتامین، نیازهای تغذیه ای شما را برآورده می کند. در بیشتر مواقع، مقدار ویتامین های توصیه شده ی روزانه، از طریق رژیم غذایی تامین نمی شود بنابراین برای برخی افراد مصرف مولتی ویتامین توصیه می شود.

 
مقدمه
کمبود طولانی مدت مواد مغذی ضروری، موجب بیماری های مرتبط با تغذیه و حتی سوء تغذیه می شود. اما نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که مصرف مولتی ویتامین به تنهایی کافی نیست، بلکه نوع مولتی ویتامین مورد استفاده نیز مهم است. یکی از بهترین انواع مولتی ویتامین ها، مولتی ویتامین های جوشان است. در این مطلب به این نکته پی میبرید که چرا باید از مولتی ویتامین های جوشان استفاده کنید و همچنین یاد می گیرید که بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در روز چه زمانی است.
 
مولتی ویتامین های جویدنی، کپسولی و قرص های مولتی ویتامین معمولا قابلیت جذب کمتری در بدن دارند و از لحاظ زیستی کمتر در دسترس هستند. بنابراین این نوع مولتی ویتامین ها به اندازه ی کافی موثر نیستند و طعم و مزه ی خوبی هم ندارند.
 
مولتی ویتامین های جوشان بهترین نوع مولتی ویتامین محسوب می شوند چون به راحتی در بدن جذب می شوند و طعم و مزه ی خوبی دارند.

خواص بهارنارنج

 نارنج یکی از مرکبات پرخاصیت است که از شکوفه تا میوه اش استفاده میشود. بهارنارنج در واقع همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار شکوفا میشود و در فصل پاییز وزمستان به میوه نارنج تبدیل میشود. این گیاه سرشار از عطر، اسانس و خاصیت است و از این رو در ساخت محصولات بهداشتی و آرایشی، ساخت اسانس و عطر، مربا و … مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله به بررسی جامع خواص این گیاه میپردازیم و شیوه های استفاده از آن را شرح میدهیم.

 
گیاه شناسی بهارنارنج
بهار نارنج به شکوفه درخت نارنج گفته می‌شود.
درخت نارنج به صورت بومی در جنوب چین و شمال شرقی هند می‌روید و بسته به انواعش از ۸ تا ۱۵ متر ارتفاع دارد.
غنچه‌های درخت نارنج در اواخر زمستان تشکیل می‌شوند و در اوایل بهار شکوفه‌های سفید رنگ معطر آن کاملا باز می‌شوند.
شکوفه‌های نارنج بسیار معطرند و رایحه‌ای شیرین دارند. طعم آن تلخ است و ممکن است پس طعم صابونی داشته باشد، به همین دلیل اغلب در تهیه دمنوش آن را با عسل میل می‌کنند.